Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału Warszawa Rembertów

Głos: Wysoka cena za zdalne nauczanie

21 stycznia 2021

 

Pandemia silnie wpłynęła na kondycję psychiczną nauczycieli. Stany depresyjne, bóle głowy, trudności ze snem – to cena, jaką płacą za zmaganie się nie tylko ze swoimi problemami, ale także problemami uczniów i rodziców. Tak wynika z badań specjalistów, o których pisze Głos Nauczycielski w świątecznym wydaniu. O wnioskach z badań rozmawia z prof. Jackiem Pyżalskim. Więcej – w GN nr 51-52 z 16-23 grudnia br.

Oprócz tego w numerze:

■ BADANIA. Metoda specjalistów z PAN nadzieją na szybkie testy

■ WYWIAD. Prezes ZNP: MEN nie zrobiło nic, by pomóc nauczycielom

W 2020 r. polska szkoła uczyła praktycznie w warunkach stanu wyjątkowego. Jak to wpłynie na nauczycieli, na uczniów? – W bardzo różny sposób. Utrzymywanie się zdalnej edukacji przez tak długi czas pogłębiło nierówności w dostępie do oświaty. To ogromny problem. Pojawiły się też zjawiska do tej pory niespotykane, które miały bardzo duży wpływ na kondycję zawodu nauczyciela i samych nauczycieli. Naukowcy zwracają uwagę, że pojawiły się nowe stresory, czyli zdarzenia lub bodźce wywołujące stres, które do tej pory, jeżeli występowały, to w ograniczonym wymiarze. Wszyscy ponosimy tego konsekwencje. Powszechne stało się zjawisko zrywania kontaktów międzyludzkich. Pojawiło się natomiast negatywne zjawisko braku czytelnego podziału na pracę i dom. W wielu nauczycielskich rodzinach jedno zlało się z drugim. Nauczyciele non stop byli w pracy – swój dzień zawodowy rozpoczynali o 6 rano, a kończyli o 23 przygotowaniami do kolejnego dnia zdalnej nauki. To musi się odbić na każdym człowieku, nawet najzdrowszym i znajdującym się w najlepszej kondycji (…).